برداشت بیش از4٠ هزار تن محصولات جالیزی از مزارع شهرستان هیرمند


برداشت بیش از4٠ هزار تن محصولات جالیزی از مزارع شهرستان هیرمند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هیرمند سیستان وبلوچستان گفت: در سال زراعی جاری بالغ بر 2000 هکتار  از اراضی شهرستان به زیر کشت محصولات خارج از فصل جالیزی رفته و پیش بینی می شود بیش از4٠ هزار تن محصولات جالیزی  از مزارع شهرستان برداشت و روانه بازار های مصرف داخل و خارج استان گردد.

به گزارش ایسنا عباس جهانی افزود: کشت جالیز خارج از فصل در هیرمند از اوخر دیماه آغاز و بسته به شرایط آب و هوایی در اواخر اردیبهشت ماه اولین برداشت آن شروع می شود.

وی تصریح کرد: در کشت خارج از فصل جالیز علاوه بر اینکه محصول زودرس با قیمت مناسب به بازار عرضه می شود صرفه جویی در مصرف آب از طریق جلوگیری از تبخیر سطحی و حفظ رطوبت در عمق خاک ،کاهش عملیاتی نظیر مبارزه با علف های هرز و آفات و بیماریها و کاهش مصرف نهاده ها کشاورزی و یا در واقع استفاده بهینه از منابع تولید باعث کاهش هزینه می گردد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اذعان داشت: در سالهای اخیر کارهای تحقیقاتی و ترویجی زیادی در خصوص اصلاح و معرفی ارقام جدید و مقاوم به آفات و بیماریها و حمل نقل صورت گرفته است بطوریکه در حال حاضر بیش از ٨٠ درصد از ارقام خربزه تولیدی رقم قندک و هلمندی می باشد که دارای پوست ضخیم ، بازار پسندی و طعم مناسب بوده و به لحاظ حمل نقل و ماندگاری نسبت به ارقام قبلی (سفیدک) از پتانسیل بالایی برخوردار می باشد.

جهانی تاکید کرد: با اجرای آبرسانی دشت سیستان، کشت گیاهان جالیزی با ارقام اصلاح شده و سازگار بامنطقه در برنامه الگوی کشت قرار گرفته و امید است با حداقل مصرف آب از طریق اجرای روش‌های نوین آبیاری به افزایش تولید در واحد سطح دست یابیم.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد!